dissabte, 29 de setembre del 2012

ACTIVITATS DE REPÀS. LA COMUNICACIÓ I EL SUBSTANTIU

Us deixo unes activitats de repàs de català.
Aquestes s'han de fer per al dimecres 3 d'octubre. Ànim!



ACTIVITATS DE REPÀS – LA COMUNICACIÓ   I   EL SUBSTANTIU

1.    Indica quines són les llengües que es parlen a Espanya. Has d’indicar també en quines comunitats autònomes es parla cadascuna.

2.    Indica els diferents elements de la comunicació: emissor, receptor, missatge, codi i canal que apareixen en les següents oracions.

a)    Imagina una classe de castellà en què Xisco explica la lliçó a l’alumnat de 6è. A.

b)    Un noi vol anar a la platja i demana a la seva mare «On és el meu banyador?

c)    Na Sandra envia un email a n’Eva per quedar el dissabte.

3.    Classifica en dos grups, les paraules següents, segons el gènere (masculí i femení): problema, sèrie, enigma, compte, postres, dents, lleixiu, xocolata, classe, corrent, deute, front, desavantatge, afores, aroma, resplendor.

4.    Forma el plural de les paraules següents: vaca, pasqua,  calaix, carta, pastís, nas, amiga, gos, dona, raó, plaça, rosa.

5.    Encercla tots els substantius que apareixen al text “La festa de les lletres”, a continuació has de fer el següent:

a)    Classificar-los en dos grups, segons siguin comuns o propis.
b)   Classificar-los en dos grups, segons siguin singulars o plurals.

LA FESTA DE LES LLETRES

Els lectors es van trobar ahir amb els llibres pels carrers de les ciutats i pobles catalans, llibres també escrits en àrab. I com ja és costum, molts van anar a la recerca i captura de l'escriptor preferit per intercanviar impressions i endur-se una dedicatòria. Dels autors en català, David Castillo, autor de “No miris enrere” (Ed. Proa), premi Sant Jordi i el showman televisiu Andreu Buenafuente amb la publicació dels monòlegs en “Allò que dèiem” (Ed. Columna) van estar entre els més venuts. En castellà, el guardonadíssim Javier Cercas va trencar pronòstics i es va situar al capdamunt de les preferències, amb la seva novel·la “Soldados de Salamina” (Ed. Tusquets), mentre que el veterà José Luis Sampedro també es guanyava les simpaties del públic lector amb el seu divulgatiu assaig antiglobalitzador. Un públic molt divers, que cada cop suma més turistes —especialment a Barcelona— i més ciutadans immigrants.
(Avui, 24.4.02)

6.    Forma el femení dels mots següents: alumne, cosí, sociòleg, abellot, amic, hereu, oncle, monjo, cuiner, boletaire, pare, bruixot, nebot, enemic, marquès, avi, drapaire, pianista, orfe.

7.    Classifica els noms que tens a continuació en individuals i col·lectius: eixam, ocell, teula, gentada, aplec, esbart, futbolista, ovella, cordam, roure, pineda, orquestra, flota, orfeó.

8. Escriu la definició de cada nom col·lectiu de l’exercici anterior i, a continuació, mira si trobes un col·lectiu per als noms individuals de la llista.

9. Classifica els noms següents en concrets i abstractes: bicicleta, humanitat, foscor, imaginació, cistella, llapis, pa, angoixa, generositat, amargor, calçons, finestra, maça, plat, plàtan, muntanya, bellesa, originalitat, misteri, claror, disc.

10. Analitza morfològicament els noms de la llista següent: platja, Eivissa, piscina, paper, generositat, carro, grup, gentilesa, bandada, Miró.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada